/**//**//**//**//**//**//**//**//**//**/ Rozhovory - úspěchy v zahraničí (4) - Česká diaspora

HLAVNI SLIDER DIASPORA

Užitečné informace pro Čechy žijící v zahraničí
Speciální webové stránky, kde najdete informace k sociálnímu a zdravotnímu pojištění, školství a vzdělávání, službám zastupitelských úřadů, podnikání nebo právním otázkám. Web provozuje Meziresortní komise pro Čechy žijící v zahraničí
Czech Diaspora Day
17. listopadu 2019 proběhl Den české diaspory.
Co je česká diaspora?
Proč se o Čechy v zahraničí zajímat. Co očekávají od svého mateřského státu?
Co si myslí Češi v zahraničí?
Síť zahraničních českých škol nám umožňuje mapovat a reflektovat potřeby Čechů, kteří v zahraničí žijí.
/**/

Ondřej Svoboda: Pomáhám českým společnostem na francouzský trh a tím naplňuji svoji dvojí kulturu



04Ondřej Svoboda se společníkem z České republiky založili projekt French Commerce, jehož cílem je doprovázet české společnosti a podnikatele při rozvoji jejich činností na francouzském trhu. Od roku 2017 je také spolupořadatel startupové akce v Paříži Startup Safari a zároveň spolupracuje na projektu Le Rucher Créatif, v jehož rámci otevřel v září 2017 ve městě Troyes první prostor určený otevřené inovaci, coworkingu a podpoře místních podnikatelů. Cestovatel a filantrop, jeho vášní je propojovat inovativní lidi po celém světě a učit se nové věci.

Odkud pocházíš a kde jsi studoval?
Jsem narozený v Plzni, do školy jsem do 16 let chodil v Praze. V roce 2001 jsem odešel z gymnázia Jana Nerudyv Praze do lycea Carnot v Dijonu, kde jsem v roce 2004 úspěšně složil maturitní zkoušky a po dvou letechv classes préparatoires HEC jsem přešel do Grenoblu na Ecole de Commerce, jednu z francouzských takzvaných Grandes Ecoles. Zde jsem obdržel magisterský diplom v roce 2010 a odjel pracovat do Švýcarska.

V zahraničí tedy žiješ už poměrně dlouho.Kde se cítíš doma?
Tam, kde právě jsem :-D Přes 10 let jsem měl pocit, že pokud se nevrátím domů do Prahy, tak to budu těžko prožívat. Ale když jsem si uvědomil, že vlastně už nejsem 100% Čech, jelikož se ve mně odráží kulturní zkušenosti, které jsem získal jak ve Francii, tak ve Švýcarsku, tak při mých různých zahraničních cestách, přestal jsem o návratu do ČR snít. Dnes pomáhám českým společnostem dostat se na francouzský trh a uspět tam a tím jaksi naplňuji svoji dvojí kulturu.

Co Tě vedlo k založení French Commerce?
Po šesti letech v oddělení vnitřního auditu, kdy jsem byl 90% času na cestách, jsem se chtěl věnovat několikavlastním internetovým projektům. Vývoj šel ale pomalu, a když se mi ozval David, dlouholetý kamarád, že bypotřeboval pro své zákazníky z ČR, pro které dělal web marketing, někoho, kdo by jim pomohl na francouzskýtrh, rád jsem mu na to kývnul. Z počátku jsem myslel, že najdu vhodnou osobu, která bude schopna vše obstarat, ale nenašel, tak jsme s Davidem založili French Commerce.

Co je jeho cílem?
Naším cílem je podporovat ekonomické a kulturní aktivity mezi Francií a Českou republikou. Díky našim partnerům, profesionálům z různých oborů, můžeme našim klientům nabídnout veškeré služby potřebné k úspěšnému rozvoji podnikání v obou státech. Dále pracujeme na rozvoji podnikatelského klubu, který má za cíl sdružit podnikatele a firmy ze Střední a Východní Evropy rozvíjející jejich aktivity ve Francii. V plánu jsou jak organizace networkingových setkání, sdílení zkušeností a kontaktů, vytvoření funkční podpory při rozvoji businessu, tak otevření reprezentativního showroomu v Paříži.

Čím se Vaše nabídka liší od činnosti podobně zaměřených státních institucí? Jak se Vaše agendy doplňují?
V současné době existují tři nebo čtyři instituce, které pomáhají českým firmám a podnikatelůmve Francii. CzechTrade, který je schopen, díky své kanceláři v Paříži, databázím a kredibilitě státníagentury propojit české firmy s jejich francouzskými protějšky a za pomoci CzechInvestu podpořit jejichpřítomnost na veletrzích. Velvyslanectví ČR v Paříži, díky dynamickému týmu ekonomického oddělení, organizuje různé (re)prezentační akce a může podpořit firmy při získávání kontaktů a kontraktů. Francouzsko-česká obchodní komora pomáhá prostřednictvím svých členů a akcí, které pořádá, získávat kontakty.Pak existují samozřejmě různé francouzské institucetypu obchodních komor, které také mohou pomoci.Dále je ale také potřeba dlouhodobá podpora rozvoje trhu. I když se česká společnost dostane ke správnémukontaktu ve Francii, není ještě jisté, že to znamená uzavření obchodní spolupráce. Dostat se na nový trhtrvá nějakou dobu a je potřeba do toho investovat. My nabízíme právě tento typ dlouhodobé spolupráce.Díky klubu se snažíme propojit specialisty z různých oborů, ať již jde o překladatele, právníky, či obchodní zástupce. Tím jsme schopní zajistit české společnosti kompletní servis od studie trhu, přes překlady webovýchstránek a marketingových materiálů, po vyhledávání obchodních partnerů, popřípadě založení pobočky ve Francii. Naším velkým modelem je právě Francouzsko-česká obchodní komora v Praze, která za posledních 20 let vytvořila velice efektivní a funkční model, díky kterému se daří francouzským firmám úspěšně vstupovat na český a středoevropský trh a dále se tam rozvíjet.

První realizované projekty, první úspěchy,možná první zklamání.
Za sebou toho máme již mnoho: úspěchy i zklamání, ale hlavně zjištění, že české firmy, oproti těm francouzským, nejsou ochotné platit za poradenství a další služby. Není problém najít firmu,která vám nabídne velice zajímavé provize z budoucího realizovaného obchodu, ale málokdo je ochoten platitza váš čas. Znamená to, že veškeré riziko je na zprostředkovateli, a pro firmu je nový trh jen bonusem. Pro nás to znamenalo pracovat zároveň na větším množství různých projektů a doufat, že alespoň jeden z nich budeznamenat velký úspěch. Stalo se nám také, že jsme připravili veškeré materiály a těsně před tím, než jsmezačali obvolávat potenciální zákazníky, jsme se dozvěděli, že nakonec firma nebude mít možnost ten produktvyrábět pro export do Francie. Za sebou tedy máme spoustu zkušeností, které nás mnohému naučily. K našimnejvětším úspěchům bych zařadil rozvoj meteorologických stanic Windguru ve Francii. Domluvili jsmepartnerství s národní jachtařskou federací, největším veletrhem v oboru – Nautic a s místními kluby jachtařůa přístavů. Jsme také distributorem mořské ručně sbírané soli z ostrova Ré v regionu střední a východní Evropy.

A blízká budoucnost?
V současné době se snažíme sdružit podnikatele ze střední a východní Evropy žijící ve Francii, nebo podnikající s Francií, do podnikatelského klubu French Commerce Le Club. Jeho cílem je organizovat networkingová setkání, zprostředkovat sdílení zkušeností a kontaktů, vytvořit funkční podporu při rozvoji businessu a v neposlední řadě také otevřít reprezentativní showroom v Paříži. V současné době máme teď dva důležité projekty: ASEKO, cožje firma, která vyvíjí inovativní komplexní bazénové technologie; ta může svým vstupem na francouzskýtrh zopakovat úspěch další české firmy, která zde již řadu let figuruje mezi největšími dodavateli zastřešenínejen pro bazény: firmy Alukov. Dalším je CleverMonitor, český startup, který se chce stát světovým hráčemmezi dodavateli emailových technologíí pro marketing a transakční maily. Francie je pro ně klíčovým trhem, a to i jako odrazový můstek pro další frankofonní trhy.

Rozhovor vyšel ve zvláštním vydání Newsletteru ČŠBH u příležitosti mezinárodní konference Networking (novodobé) české diaspory, 2. 11. 2017
facebook_page_plugin